středa 31. října 2012

Halloween

Příjemný středeční večer vám přeju,

máme tady Halloween (prej) a já asi nejvíc trapně sedím doma u televize, nechystám se na žádnou párty, nemám připravený žádný kostým a nemám ani žádnou vydlabanou dýni. Vlastně ani žádnou dýni. Jedinou dýní jsem v tomhle okamžiku asi já. Možná si některé z vás poklepou na čelo, proč je tenhle článek označen štítkem "štve mě". Ono to není zas tak složité... Mě totiž štve, jak tento svátek proniká do naší kultury a přitom o něm ti, kteří jej slaví kolikrát ani nic neví... není to povrchní? Dle mého názoru ano, ale tak jdu snad s dobou ne? A když se slaví Halloween, tak ho budu slavit a vůbec mě jako nebere, proč se vůbec slaví. Když všichni dlabou dýně, budu i já a když se oblékají za mrtvoly, tak budu i já, protože budu aspoň in!

zdroj

Halloween jako takový je lidový svátek, který se slaví zejména v anglosaských zemích (USA, Kanada, Velká Británie, Irsko, Austrálie, Nový Zéland) a slaví se 31.10. (čili dnes). Název svátku vznikl zkrácením anglického názvu "All-Hallows-Eve", čili "Předevčer všech svatých". Kořeny má tenhle svátek v keltské tradici, kteří se v tuto dobu loučili s létem a slavili příchod nového roku v tento den. Právě noc, která byla mezi říjnem a listopadem, nesla název Samhain (dle keltského boha Samhaina). Ten byl dle starých keltů "pánem mrtvých". Dle keltské víry byla tuto noc hranice mezi světem živých a mrtvých nejtenčí. V průběhu této noci probíhaly oslavy, lidé si oblékaly převleky a masky, aby se ochránili proti zlým duchům, všude hořely louče a ohně. Staří Keltové věřili, že duchové zemřelých mohli tuto noc pomáhat přátelům a škodit svým nepřátelům. Ohně zase měly duším svítit na cestu na svět. Za úsvitu již zmiňovaný bůh Samhain odvedl duše zpět do jejich říše. Keltové tento svátek pojali jako oslavu, netruchlili, věřili, že smrt jako taková je běžnou součástí života. Dnes se tento svátek slaví tak, že se děti oblékají do strašidelných kostýmů a chodí koledovat, a to s tradičním pořekladlem "trick or treat" (přeloženo ve smyslu "koledu nebo ti něco provedu") o sladkosti. Typickými znaky tohoto svátku jsou vydlabané dýně se svíčkou uvnitř (tzv. jack-o´-latern), strašidla, kostlivci a jiné kravinky. Klasickými barvami je oranžová a černá.

Prosím, nechápejte mě zle, já proti Halloweenu nic nemám. Líbí se mi dýně, i oranžová barva a dokonce i ty svíčky uvnitř. Jen mám strach, že tento "konzumní" svátek vytlačí ten náš - Dušičky (Památka zesnulých). tento svátek zavedl roku 998 Odilo (opat z kláštera v Cluny), který chtěl zamezit přežívání pohanských svátků a obřadů. Tento svátek není tak bujarý a veselý, ale myslím, že o to je významnější - a pro nás by měl být, nejsme přeci potomci Keltů. Měli bychom si připomenout (aspoň jednou v roce !!!) na ty, kteří už tu s námi nejsou. Vzpomenout si na ně, na společné zážitky a chvíle s nimi. Přijmout ten fakt, že smrt je nedílnou součástí našich životů a může bohužel potkat každého z nás. Možná, že nás tento svátek vnitřně donutí v tomto uspěchaném světě zpomalit, pozastavit se a zamyslet se... 

Kolik z těch, kteří dnes vyráží na nějakou Halloweenskou párty vyrazí o víkendu na hřbitov? Hádám, že málokdo, asi bude pravděpodobně zima nebo bude pršet... :-(

Na závěr článku pro vás mám citát: 

"Měli bychom se zastavit a přemýšlet a v rodinách mluvit o těch posledních věcech. Nejenom, kde má člověk uloženou závěť a vkladní knížky, ale také o tom, jak by si člověk přál, aby se s ním lidé rozloučili, kde a jak by chtěl být pohřben. Také by to měl být večer, kdy lidé hovoří o svých předcích, rodinných tradicích."    

                                                          Tomáš Havlík (kněz a prezident České křesťanské akademie)



Co vy a Halloween, slavíte? Chodíte o Dušičkách na hřbitov? Nebo je pro vás smrt tabu?

                                                                                       Evelin 

PS: Nejsem věřící, jen si myslím, že nějakou vzpomínku si naši blízcí zaslouží.  

50 komentářů:

  1. hehe, já ale nic nekopírovala! :D to byla náhoda :)

    OdpovědětVymazat
  2. Evelin.. nic víc, než souhlas... S tvým názorem se naprosto ztotožňuji..

    OdpovědětVymazat
  3. Taky se ztotožňuju, dokonale jsi vystihla můj názor. Nemám nic proti Halloweenu, ale to neznamená, že ho budu slavit, nemám ráda importované tradice, tedy ty v nedávné historii importované... Co se týče odpovědí na tvoje otázky, chystám článek na 2. listopadu, tak nebudu předbíhat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ano,...importované tradice.... mě osobně se moc nelíbí, že mnozí raději slaví cizí svátky než ty naše, připadne mi to líto :-(

      Vymazat
    2. Mně taky :-/ Nebo když slaví naše svátky ale úplně jinak, viz Santa Claus, červené čepičky jako symbol Vánoc, hledání vajíček na Velikonoce, Valentýn místo prvního máje... Nevím, no, naše tradice se mi líbí mnohem víc, jsou takové poetičtější prostě.

      Vymazat
  4. Já snad neznám nikoho, kdo by ho slavil, akorát cvičák, kam chodím se psem, pořádá Halloweenské závody v agility :) Ale souhlasím s tebou, tenhle svátek (stejně jako Valentýn) mi k srdci taky nepřirostl.

    OdpovědětVymazat
  5. Mám to úplně stejně. To, že tenhle svátek neslavím ale neznamená, že bych ho odsuzovala...ať si lidi slaví, jak a co chtějí, však on se vždycky důvod najde. ;-) Já si dneska zapálím svíčky, dojím zelňačku, pustím si Lásku nebeskou a ještě tady u tebe pročtu články, které mi unikly...čeká mě parádní "halloweenský" večer ;-).
    Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Drahá Vivi, já jej také neodsuzuju, to nemůžu říci, spíš mě mrzí, že jej mnozí berou za svůj a zapomínají na ty naše, v tomto jsem strašný vlastenec :-) Já mám také zapálené svíčky, jsem po večeři a s meduňkovým čajem uléhám ke knize "Pýcha a předsudek", která je mým podzimním zvykem.

      Vymazat
  6. My jsme probírali dneska Halloween na hodině angličtiny.. učili jsme se slovíčka, spojená s tímto svátkem, pouštěli jsme si videa, písničky.. bylo to celkem fajn :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je fajn se o tomto svátku něco dozvědět a zjistit, že jinde mají také své zvyky a tradice.

      Vymazat
  7. Evi, v tomto s Tebou úplně nesouhlasím. Jednak si nemyslím, že by Halloween nějak vytlačoval Dušičky - v mém okolí neznám vůbec nikoho, kdo by Halloween nějak slavil. Maximálně je někde nějaká halloweenská párty, ale ta je podle mě jen proto, že je to prostě další z důvodů, proč párty uspořádat:-) Nikde jsem dnes neviděla žádné průvody "mrtvol", koledující děti apod. A to, že si někdo vydlabe a rozsvítí dýni, nikomu nezazlívám - když se mu to líbí, proč ne? Vůbec mi nevadí, že dotyčný neví, odkud pochází Halloween. A za druhé, já naopak na dušičky na hřbitov zásadně nechodím. Právě proto, že je tam ohromná spousta lidí. Na hřbitov chodím několikrát za rok, prostě tehdy, když se mi zrovna chce, pravidelně třeba okolo Vánoc. Potřebuju k tomu mít klid a ticho, a to prostě o Dušičkách není... Ale názor samozřejmě nikomu neberu:-) Zuzu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já sama napsala, že se mi ty dýně se svíčkou líbí, nemám proti tomu nic. Ale zase mi vadí, že lidi slaví jen tak a ani neví co či proč, připadne mi to hloupé. Každému jak vyhovuje, já chodím také několikrát za rok a většinou jak ty, mimo oblast dušiček...

      Vymazat
  8. Já jsem ještě nikdy na žádné halloweenské párty nebyla. Jelikož nám na zahradě rostou dýně, tak bylo zvykem každý rok nějakou vydlabat, letos se to ale nepodařilo, takže jsem si udělala jenom nehty :D. Ve škole jsme párkrát o angličtině hrály nějaké hry, ale to mi přijde, že k tomu prostě patří, když už je to ta angličtina :).
    Co se dušiček týče, tak babička i táta pravidelně každý rok jezdí, já jsem s nimi byla jen málokrát, jelikož to převážně jsou lidé, které jsem ani nepoznala, ale někomu blízkému bych tady ve městě určitě šla dát svíčku a věnec :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Pokud jsi dotyčné lidi neznala, tak proč tam chodit...

      Vymazat
  9. Já dnes byla na hřbitově zapálit svíčku a zase jsem si říkala jak ty lidi jsou falešní. Svátek je dnes, ale těch svíček tam bylo pomálu. V neděli tam bude farář a všichni se tam slezou a svíček bude mraky, aby je někdo nepomluvil...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svátek Dušiček=Památka zesnulých je 2.11., tak proč by měli dávat svíčku 31.10.

      Vymazat
    2. Drahá Michell, je pravda, že dle kalendáře je svátek opravdu v pátek, ale na druhou stranu - člověk si mohl pietní chvíli vychutnat o samotě, bez dalších lidí...

      Vymazat
    3. Sakra, jsem to nějak pomotala.. :))
      No to nic nemění na tom, že tam stejně tu svíčku nedají v pátek, ale až v neděli, aby to všichni viděli...

      Vymazat
  10. Sdílím stejný názor jako ty... zdá se mi, že všechny ty přihlouplné americké svátky pronikají k nám.. :( A u nás pak ani nikdy neví, co se stalo 28.10... :( Já jsem byla na hřbitově o víkendu, v pátek bych to asi nestihla :( Nebo stihla, ale dostala bych se tam až bude tma :D a to opravdu nechci :)

    Jinak evelin,, fajn článek

    OdpovědětVymazat
  11. super článek :) sorry, ale po tom mém výplodu co jsem teď nahodila už ze sebe víc nedostanu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Lucifrid! Teď jsem tu tvoji esej a budiž ti odpuštěno, že jsi nenapsala delší komentář :-)

      Vymazat
  12. Já proti Halloweenu taky nic nemám. :) Nijak mě ani neštve, vytlačování Dušiček úplně nepozoruji, spíš mi právě taky vadí to, že lidé ani nevědí, co přesně tento svátek znamená, ale honem honem se převlékají a opíjejí do němoty, protože to viděli jinde.
    Mimochodem, Dušičky že nejsou bujaré? No, u nás ne, ale třeba v Mexiku... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, milá An., ta povrchnost a neznalost mě strašně zlobí...

      Vymazat
  13. Oooh, kočičko určitě si nic nedělej z toho, že se neúčastníš žádné Halloween party. Přestože mám Halloween ráda, jelikož je spojený s podzimem a strašně se mi líbí celá ta atmosféra kolem dýní atd, nejsem fanouškem slavení na povel:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slavení na povel, to je ten termín, který mám na mysli! Vystihla jsi to úplně přesně.

      Vymazat
  14. Mně se líbí Dušičky, hezky se uklikidí hřbitov, listí,zapálí svíčky, připraví věnec nebo jiná výzdoba, na to tvoření se moc těším.Taky se chodí do kostela vyprosit pro zemřelé odpuštění.S Halloweenem jsem se setkala jen v obchodě, aby prodali nějaké dekorace, ale jinak ne.Možná tam, kde je víc anglických přistěhovalců, tak chodí i průvody.Ale jinak si myslím, že nějaké koledování se u nás asi neujme- nedokážu si představit, že by mi někdo namaskovaný zazvonil na dveře a čekal, že vyskočím radostí metr vysoko a budu hledat, co bych jim dala.Většina lidí by ani neotevřela.Jinak s dětmi chodíme na lampionový průvod, u nás se to jmenuje Uspávání broučků.Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám taky Dušičky ráda, ale někdy mě mrzí, že někteří jsou vážně jen v ten jeden den, aby měli "splněno" :-( Tvoření dekorací je třešničkou na dortu, mám to moc ráda! Já osobně budu doufat, že oslavy Halloweenu v ČR zakotví u maškarních párty a to bude všechno.

      Vymazat
  15. Halloween ignoruju, ale ať si každý dělá co chce. Od kolegyň vím, že jejich děti hallowenovské karnevaly moc baví, tak proč ne... A maskovat se nemusím, vyjde to nastejno...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá blondýno, já si rozhodně myslím, že to s tebou není tak hrozné jak píšeš :-)!

      Vymazat
  16. Já bych řekla, že je docela jedno, při jaké příležitosti si na své blízké, kteří už tu nejsou, vzpomeneme. Hlavně, že to uděláme...
    Halloween se mi líbí, ale nic se nemá přehánět, ani dýně:) Na hřbitov určitě zajdu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Arwen. Naši blízcí si vzpomínku zaslouží, a je jedno jestli zítra či v květnu

      Vymazat
  17. Já si jenom říkám, kdy se u nás začnou v nákupních centrech objevovat Santa Clausové s elfy, aby jim děti mohly říct, co si přejou k Vánocům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. B., vždyť už teď si děti představují Ježíška jako starého silného pána v červeném oblečku :-(

      Vymazat
    2. Máš pravdu. Za pár let se budou děti divit, když jim rodiče řeknout, že si Ježíška představovali jako miminko v jesličkách. Pro mě je to nepředstavitelné.

      Vymazat
    3. Pro ěm je to taky hrozná představa, ale bojím se, že za pár let to nebude fikce, ale pravda :-(

      Vymazat
  18. je smutné, že zavrhujeme vlastné, obdobné, sviatky, napríklad také fašiangy... ešte som si nevšimla, že počas fašiangov, aby niekto chodil v maske, kedysi chodili chlapci a dievčatá s drevenými šablami tiež po domoch, len nedostávali cukríky, ale vajíčka, vypiť a pod., ale koho by to už teraz zaujímalo, keď tu máme oranžové dyne a netopierov...

    justinaforfun.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  19. Tak to je téma!Přemýšlela jsem nad tím zrovna včera a s mamkou jsme si to pro sebe tak nějak vysvětlily. Shodly jsme se na tom, že se musíme holt smířit s tím, že dochází k míšení zvyků a tradic po celém světě a s tím nic nenaděláme. Třeba mě, jakožto velmi liberální věřící se Halloween líbí, ALE pouze tam, kde je doma. Ráda se dívám na filmy od Tima Burtona, speciální čarodějnické díly Simpsonových atd. A doma jsem pro děti vydlábla dýni, ale čistě z toho důvodu, že to vypadá pěkně a dýně mám ráda(proč to třeba nevymysleli u nás, že jo). Ale naprosto přirozené je pro mě navštívení hřbitova a připomenutí si, těch, kteří nás opustili, co jsme na nich měli rádi a uvědomění si, že oni už mají klid a nemusíme se pro ně trápit. A myslím si, že to mnoho lidí odmítá, protože nechce přemýšlet o tom, že tam jednou bude taky. V médiích samá krev a horrory, ale ve finále se lidi bojí jít na funus s otevřenou rakví. Ale to už je o absenci duchovna jako takového mezi lidmi. Duchovno se nerovná náboženství. Nemusíš být křesťan, abys věřil, že je něco, co nás přesahuje. A právě svým článkem jsi mi to připomněla.
    PS: Závidím Mexičanům; jejich Día de los Muertos mě láká třeba mnohem více než naše Dušičky, ale jednou pocházím odsud a zesnulým by se asi nelíbila cukrová lebka nebo koláč na hrobě, ačkoli věřím, že tam někde nahoře už je to všechno jedno ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čarodějnické díly ze Simsponových jsou legenda :-)! Souhlasím s tebou.

      Vymazat
  20. Taky si myslím, že to tady hodně lidí slaví jen proto, aby byli 'in'. Já nevím, ale připadá mi, že se sem Halloween moc nehodí, ale tak každý na to má jiný názor. Každopádně ocitnout se v tuhle dobu někde v Americe, tak bych si to asi nemohla nechat ujít:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No být v Americe, to je jiná :-) To by byl večírek :-)

      Vymazat
  21. A jsem hned vzdělanější! :-D
    Naprosto s tebou souhlasím. Ať si svůj svátek slaví, je to hezké a já jim to neberu. Ale proč mají lidi u nás tendenci pořád něco kopírovat? Pochybuju, že nám sem Halloween zavedli amíci a spol. Skor si myslím, že si za to můžeme sami.
    Přiznám se, že letos jsem na hřbitově ještě nebyla - nějak na to nemám čas. Ale snad se někdy v brzku s někým dohodnu a pojedeme tam autem, protože to není zrovna blízko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem mohla posloužit novými poznatky :-) Já si myslím, že už je to všechno víc o konzumu... a spolu s ním na nás působí obchodníci... Já na hřbitově letos byla 3x a ještě bych to ráda stihla aspoň jednou!

      Vymazat

♥ ♥ ♥ Děkuji vám za přečtení článku a všechny vaše komentáře. Ani netušíte, jakou mi dělají radost :-)! ♥ ♥ ♥