úterý 14. ledna 2014

Bez vody!!!

Je jasné, že bez vody to nejde a člověk bez ní být nemůže. Voda tvoří základní podmínky pro existenci života na naší modré planetě. Malé okénko z fyziky ze základní školy :-) Za standardních podmínek je voda bezbarvá kapalina bez zápachu a člověk ji najde ve třech skupenstvích, kterými je led (pevné), voda (kapalné) a pára (plynné). Ačkoliv voda jako taková nepatří mezi živiny, tak je pro náš organizmus nezbytná. Tvoří prostředí pro životní děje, pomáhá při termoregulaci a v neposlední řadě se podílí na trávení. Člověk by měl denně vypít 2- 3 litry tekutin, ideálně čisté vody. Bez vody člověk vydrží 7 - 10 dní, velmi důležité je dbát na pitný režim u dětí a také seniorů, kteří s rostoucí věkem ztrácejí pocit žízně a jsou k dehydrataci daleko náchylnější. Při dlouhodobém nedostatku tekutin dochází k tvorbě ledvinových kamenů. Nedostatek vody se nejčastěji projevuje bolestmi hlavy, nevolností, u někoho i křečemi. Dostatek vody je také prevencí vrásek, aby pleť byla hydratovaná i zevnitř :-)

A když tohle všechno vím, proč tedy ten nadpis??? Počátkem loňského roku mě trápil ekzém, se kterým jsem si nevěděla rady ani já a bohužel ani kožní lékařka a nakonec jsem skončila u kortikoidních mastí, kterým jsem se bránila seč mi síly stačily. Součástí léčby bylo i omezení koupání a sprchování a když už, tak pouze za použití speciálních mastí a olejů. A ekzém se dal pomalu na ústup... Přičítala jsem to tedy mastem a dál nad tím nepřemýšlela. 

Někdy v létě jsem ale narazila u Belly článek o tom, že si vodou nemyje svůj obličej (článek ZDE) a já se vrátila k zimní zkušenosti a začala na tím víc přemýšlet. V druhé půlce srpna mi začala dovolená, tak jsem si řekla, že jdu do toho. Kdy taky jindy, že jo? Když má člověk více času sám na sebe. Přiznávám se dobrovolně, začátky pro mě byly hodně těžké. Do té doby jsem byla zvyklá ráno nacákat kýbl vlažné (ideálně spíše studené) vody, abych se probrala. No jo, léčba šokem :-) Teď si pleť "umývám" micelární nebo pleťovou vodou. Nebo odličuju i oleji a  pleť vlhčím opět micelárkou nebo termální vodou. Musím ještě dodat, že moje pleť je normální, se sklonem být citlivá. Velmi trpí v zimě, kdy se mi dělají na tvářích šupinky a největší peklo zažívám při změně vody (přespání u návštěv) - tam jsem měla vždy pleť plnou velkých červených fleků.

A účinek? Musím říct, že ten se dostavil téměř okamžitě! Žádné červené fleky od vody, žádné svědění, žádné šupinky, nic. Pleť mám normální bez výše zmíněných výkyvů. Ubyly i pupínky, za což jsem moc vděčná! Praktikuju tuhle "metodu" kolem 5 měsíců a nehodlám přestat. Za mě palec nahoru a mrzí mě, že jsem tento článek nenašla dříve. 

Na ostatní části těla vodu "aplikuju" běžně, podle společenských standardů :-) Sprchuju se, čistím se zuby,... takže nemusíte mít obavy :-) Samozřejmě, že se mi na obličej sem tam voda dostane (sprcha, bazén,...), ale není to nic zásadního.

Co vy? Slyšely jste o tomto způsobu? Dovedete si představit, že byste vynechaly vodu při své péči o pleť? Dejte mi vědět, ať vím, jestli jsem jediná :-)


                                                                Evelin♥

46 komentářů:

  1. Já jsem hrozný mýval, tohle bych asi nezvládla... :) I když, kdoví... Každopádně je zajímavé, jak to pro pleť umí být přínosné! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si to taky říkala, ale stačilo vydržet pár dní a člověk si zvykne. Hlavně ten efekt, mě to pomohlo jak nic!

      Vymazat
  2. Kamarádka vizážistka mi to říkala už před lety, že na obličej jen Jarischovu vodu, vůbec né kohoutkovou... Ale nedodržuju to. (Ren.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A zkoušela jsi to někdy? By mě zajímalo, jestli to funguje i na ostatních :-)? Jak se máš s prckem?

      Vymazat
    2. Ještě nikdy :-) poslintanou pusu umyju normálně :-D

      Vymazat
  3. Mno je to pravda - voda škodí - sama jako lékařka = kožní - to mohu potvrdit - nicméně kážu vodu a piji víno - protože očista bez vody mi pocitově přijde nedostatečná a nemám pak ze sebe dobrý pocit.

    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já měla stejný problém, jsem si ze začátku říkala, jestli nejsem prase :-), Ale je to o pocitu a hlavně o zvyku.

      Vymazat
  4. Já jsem o tom slyšela, ale potřebuju se fakt dvakrát denně osprchovat teplou vodou. Ráno, abych se probrala, večer, abych nešla spát "špinavá". Samozřejmě se hodně mažu. Kůže žije vcelku obstojně, akné vyřešil roacutane a dál mě nic už netrápí. Takže tahle metoda mě silně neláká, ale pokorně uznávám, že kdybych měla ekzém a měla naději, že to pomůže, zkusila bych to. Na akné už jsem zkusila horší psí kusy. Nevím no. Možná je to lenost a věc zvyku - moje neochota nemáčet tvář. Věřím, že je nezdravé se často "máchat", takže jestli sis zvykla a pomáhá to, pak jen houšť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se sprchovat dvakrát denně, tak se uškrábu k smrti :-( A je pravda, že jsem bojovala s tím samým, co ty - lenost a nezvyk namáčet tvář. Chtělo to jen pár dní nezapomenou, myslet na to a bylo to :-) Každopádně, jak píšeš - mě to pomáhá a jsem za to moc ráda.

      Vymazat
  5. Evi, a čím se večer odličuješ? Jenom micelárkou? Já jsem o vynechání vody přemýšlela, ale odličuju se buď oleji nebo gely, a k těm vodu potřebuju, micelárku mám jenom na dočištění...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabíku, co se týče odličování, tak díky za připomenutí, zapomněla jsem to tam napsat. Používám střídavě micelárku a oleje. Gely mi pleť taky hodně vysušovaly, tak jsme je vynechala. Pokud používám olej, tak rozprašovačem nastříkám buď micelárku nebo termální vodu na pleť, což mi stačí a použiju olej. Nebo navlhčím micelárkou tampon a na ten dám olej... To už záleží, jak se mi chce. Jestli se do toho pustíš, tak se určitě těším na tvoji zkušenost!

      Vymazat
    2. Super, díky :) Asi to zkusím, ale včera jsem si koupila gel od Alverde, tak až po něm :)

      Vymazat
    3. Uz ted se tesim na recenzi na Alverde a pak i na zkusenosti bez vody ;-)

      Vymazat
  6. Jsou dny, kdy veškerou moji ranní kosmetiku zastupuje zubní pasta (třikrát fuj! :D ), takže bez vody by to nešlo... navíc si nedovedu představit neočistit večer pleť nějakým gelem nebo pěnou, což bez vody taky nejde... a co třeba peeling nebo smývání masky? Jak řešíš to? Ale věřím, že na tom něco je, nebo spíš hodně záleží na kvalitě vody... každopádně pěkný a poučný článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já dříve používala taky gely a pěny, ale v létě jsem přesedlala jen na micelárku, později na odličovací oleje. Co se týče masky nebo peelingu, tak to řeším zase pleťovou vodou nebo micelárkou. Možná se to někomu bude zdát jako plýtvání, ale zjistila jsem, že takhle to mé pleti vyhovuje. S tou vodou máš určitě do jisté míry pravdu, ale já měla stejné reakce na vesnici, ve městě, na druhé straně republiky...:-( Děkuju.

      Vymazat
  7. Jako umím si to představit, ale asi by mi trvalo, než bych si na to zvykla.. Já hlavně miluju stát pod sprchou, takže té vodě bych jen tak neunikla.. Jak to mimochodem řešíš třeba při mytí hlavy?

    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavu umývám v záklonu, takže se mi jí na obličej dostane minumum, většinou jen na čele, u kořínků vlasů.

      Vymazat
    2. dělám to stejně, zásadně v záklonu, já vpodstatě nesnáším, když se mi na obličej dostane voda jindy než při mytí obličeje.

      Vymazat
    3. Aha :D Tak já jsem vadná, mně se to hrozně líbí, když stojím ve sprše pod proudem vody :D

      Vymazat
  8. Já si čistím pleť hlavně bez pomoci vody, někdy však také s vodou pomocí mycího gelu, který se vodou splachuje.
    Ale bez té vody tedy častěji a jsem spokojená, super článek.

    OdpovědětVymazat
  9. Tohle je hodně zajímavý! Možná přemýšlím, že bych to i zkusila....akorát si nedovedu asi jako spousta lidí představit, že svůj den nezačnu ošplícháním vodou a pak až teprve začnu čistit...nebo po cvičení...ale asi je to fakt o zvyku...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro me to bylo horsi po cviceni nez rano,ale trvalo u obou nez jsem si zvykla :-( po cviceni mi pomaha termalni voda ve spreji,kterou mi ve fitku nechaji chvili v chladaku ;-)

      Vymazat
  10. Tak tohle pro mě není až taková novinka. Svého času, když jsem byla puberťák, bylo takových pouček mraky v Dívce a jiných holčičích časopisech, co jsem je hltala za puberty. Od té doby voda na obličej nikdy. (Což je už řada let a žiju. :-) Mám v hlavě dokonale nabušené poučky, jak voda vysušuje a jak by se měl obličej čistit pouze speciálními přípravky. Navíc jsem léta žila na vesnici, kde jsme měli studniční vodu, která byla tvrdá. Nedělala jsem to za puberty, kdy moje pleť byla smíšená (mastnější T-zóna a normální tváře), natož teď (citlivá pleť, normální T-zóna, zejména v zimě sušší tváře), to bych se uškrábala a naskákaly by mi okamžitě rudé a vysušené fleky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě tyhle časopisy měla v pubertě zakázaný, tak jsem asi hloupá a přišla jsem na to až teď :-) Ale lepší teď než později :-) A koukám, že s typem pleti jsme na tom hodně podobně.

      Vymazat
    2. Já to tak nějak automaticky takhle dělám, jsem navyklá, že voda na obličej nepatří. Jo, když jsem si v pubertě oplachovala studenou vodou peeling, pleť jsem měla tehdy po takovém zásahu krásně hladkou, vypnutou. A taky na mně make-up vydržel při ranním nalíčení sotva do oběda. Jenže teď mě po vodě pleť pne a svědí a okamžitě se běžím namazat, když jednou za uherský rok teda peelinguju. Nedovedu si představit, že bych pleť takhle trápila každé ráno a večer. I s kůží na těle dělá voda neplechu a nemám proto ráda na mytí klasická drogerková mýdla, která ještě víc vysušují, preferuju sprcháče nebo glycerinová (obecně mám glycerin ráda, mojí pokožce vyhovuje) mýdla s oleji. (A i ruce jsem si přestala obyčejnými mýdly mýt od té doby, co jsem měla problémy s šíleně vysušenou kůží dlaní. Řeším to buď na střídačku oněmi glycerinovými mýdly, mýdlem dětským nebo antibakteriálním Protexem, pokud provozuju opravdu nějakou činnost, po které je potřeba si důkladně omýt ruce.) Za mě rozhodně voda na obličej ne a domnívám se, že čím má člověk kůži citlivější nebo s nějakými kožními problémy, tím spíš by měl dávat na vodu pozor. (Atopikové znají, sestřenici se pravidelně zhorší exzém jen kvůli vodě, když přijede domů z kolejí.)

      Vymazat
  11. Toto jsem praktikovala několik let, protože jsem měla po vodě na obličeji ekzém, fakt snad 4 roky se mi na obličej nedostala voda a nijak mě to netraumatizovalo, používala jsem mléka a gel salt od Nobilis Tilia k čistění a odlíčení a měla jsem pleť milionkrát pěknější. Teď ž zase pár let myju vodu, ale už jsem uvažovala o tom, že bych to zase na chvíli mohla vyzkoušet, jestli mi to nepomůže i na akné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, já být tebou, tak to třeba teď po yvsazení HA zkusím... Za zkoušku možná nic, hmmm?

      Vymazat
  12. O tomhle způsobu jsem slyšela, ale já osobně vodu prostě k očistě pleti potřebuju. Nejdřív se odlíčím odličovačem - to nejhorší, dodělám micelárkou a potom na pleť používám gel, se kterým obličej umyju. Poté pleť dočistím pleťovou vodou a ještě natřu krémem. Prostě si neumím představit ten krok, kdy bych pleť měla dočistit pouze micelárkou a né gelem. Ráno to však víceméně dodržuju, protože pleť vyčistím před líčením jen Biodermou :)

    OdpovědětVymazat
  13. Já to mám tak napůl. Termální a micelární voda jsou pro mě nepostradatelné, ale večer ve sprše si myju obličej vodou celkem pravidelně. Ale věřím tomu, že metoda "bez vody" může být pro pleť velmi prospěšná. Taky se tomuto tématu (termální voda a její každodenní použití) budu věnovat :).

    OdpovědětVymazat
  14. tak já obličej neumývám vodou vůbec a nikdy mě nenapadlo, že ho mám špinavý, je to asi o zvyku ;) až s objevem kosmetických blogů jsem zkusila používat odličovací gely nebo pěny a stejně jsem se na to vyprdla po nějakém čase ... takže za mě odličování bez vody určitě ano! ;) poznám to i na kůži na těle, kterou mám hodně citlivou a suchou, že jakmile vylezu ze sprchy, tak vyloženě trpí, protože voda ji vysušuje ještě víc, to samé se tedy logicky děje i na obličeji ;) akorát že bych se přestala mýt úplně, to zas jako ne :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, můžu potvrdit, že nesmrdíš :-) Každopádně mám to stejně! To že nemyju obličej neznamená, že je člověk prasátko, že jo :-)

      Vymazat
  15. Ahojky, prosím Tě, máš nějaký mail, na který bych Ti mohla napsat? Mám menší prosbičku...

    OdpovědětVymazat
  16. Vodu na obličej úmyslně nedávám, jsem pak tak vysušená, že potřebuju něco jako růžový krém od dr. Hauschka. :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že nejsem jediný exot, který to tak má :-)

      Vymazat
  17. Tak to jsi mi nasadila brouka do hlavy :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně :-)? Na druhou stranu, proč nad tím nepopřemýšlet... třeba na tom něco je...;-)

      Vymazat
  18. Mně dělá dostatečné pití vody problém, ale čím dál více se snažím:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě před pár lety taky, přiznávám. Ale teď jak nemám svoje 3 litry, tak jsem nervózní :-)

      Vymazat
  19. Me si taky nasadila brouka do hlavy. Udelal se mi asi ekzem ci co, a prislo mi, ze mi ho tekutina zhorsuje. Ja si pro zmenu usmyslela, ze vynecham micelarku (kterou jsem pouzivala rano a vecer na docisteni) a odlicuju se olejem s vodou...Ale proste vsimla jsem si, ze kdyz se rano probudim a oblicej byl celou noc "v suchu", tak je to lepsi. No a po cisteni (ted je otazka, jestli micelarkou nebo nasledne oplachnuti vodou) je to zase horsi...Zatr. kuze..L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to hodně individuální, každý si musí přijít na to, co sedí mu... Někomu voda vyhovuje, někomu ne. Zkus a uvidíš!

      Vymazat
  20. Chtela jsem napsat mne:)

    OdpovědětVymazat
  21. Já se aktuálně nacházím v přesně opačném problému. Už léta se odličuji ,,bez vody", prostě odličovací mléka, tonika, micelárky. Ráno vodou mromnu jen oči, ale celý obličej ne. V poslední době mě ale pleť docela zlobí a nemůžu přijít na to, co po mně vlastně chce. před pár dny jsem se o tom bavila s jednou vizážistkou a ta mi zase naopak doporučila mokré čištění, že to těmi tampóny prostě kompletně nevyčistím (ať si prý představím, že si myju jen tampónky celé tělo :-D). Jak to dopadne, to samozřejmě ještě nevím, ale zkusím to na nějaký čas obrátit a uvidím, jaký to bude mít účinek. Ale podle mě to bude dost individuální, některá pleť se bude s vodou cítit lépe a jiná zase bez vody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, tak to jsem zvědavá! Určitě hoď svojí zkušenost na blog, tohle mě fakt zajímá!

      Vymazat

♥ ♥ ♥ Děkuji vám za přečtení článku a všechny vaše komentáře. Ani netušíte, jakou mi dělají radost :-)! ♥ ♥ ♥