středa 22. ledna 2014

Dárcovství krve



Krásnou středu,

dnes trošku z jiného soudku. Ráda bych vám popsala svoje zkušenosti s darováním krve. Darování krve je činnosti, u které je dárci odebírána krev a to pro medicínské účely. Odběr je prováděn na transfúzních stanicích či jiných zdravotnických zařízení a během jednoho odběru je zpravidla darováno 450 ml. Krev může být darována za úplatu nebo zdarma (tzv. bezpříspěvkový odběr). Muži mohou chodit darovat 1x za 3 měsíce, ženy 1x za 4 měsíce. Světový den dárců je 14. června.
zdroj
Nebudu tady popisovat všechny parametry a možnosti dárcovství. Bližší informace se dozvíte buď na stránkách Českého červeného kříže nebo na webových stránkách nejbližší nemocnice - pokud je tam transfúzní stanice. Na stránkách se dozvíte, jestli se můžete stát dárcem krve, jak se jím stát, jaké jsou typy odběrů, použití krve a oceňování dárců, aj.

Co se týče dárcovství krve, tak jsem nad ním přemýšlela už na střední škole, jenže z toho tak nějak sešlo. S přestupem na vysokou školu se naskytla možnost chodit darovat plazmu (za 400 kč/1x za 14 dní). Tato možnost pro mě padla hned při první návštěvě, kdy mi bylo řečeno, že mám na dárcovství špatné žíly a že by mi nemohli plazmu odebrat, takže čau. A tak jsem upustila i tuto možnost. 

Zhruba po dalších 8 letech jsem se k tématice a možnosti darovat krev znovu vrátila, v souvislosti se svým zaměstnavatelem, který domlouvám dny, kdy můžeme chodit krev darovat. Minulý rok mě skolila 2 dny před termínem viróza, ale dnes, dnes to vyšlo! A já mám ze sebe skvělý pocit.

Vyrazila jsem ráno, lehce nasnídaná. Na transfúzní stanici jsem byla MILE překvapená počtem dárců, bylo nás tam dohromady tak 25, což mi připadne skvělé číslo! Zaměstnankyně byly moc milé a jako k prvodárci se ke mě chovaly moc hezky, všechno mi vysvětlily, ukázaly. Přiznám se, že nebylo potřeba - poslední 2 dny jsem strávila pročítáním všech dostupných informací na netu.

Na každém odběrovém místě se můžou jednotlivé kroky samozřejmě trošku lišit. U nás ve Zlíně to probíhalo následovně:

Příchod - budete potřebovat občanský průkaz a kartičku pojišťovny.
Dotazníkuvedete, zda patříte do nějaké rizikové skupiny
První odběr krve - kontrola krve, zda -li jste v pořádku a nemáte v těle dostatečný počet krvinek. U mě probíhal z pravé ruky, jelikož na levé mám o něco lepší žíly, tak se nechávaly na samotný odběr.
První jídlo - dostala jsem suchý rohlík a čaj, které jsou k dispozici pro každého dárce. Je potřeba hlavně popíjet a doplňovat tekutiny
Vyšetření u lékařky - jelikož jsem byla poprvé, tak byla zapsána moje anamnéza (úrazy, operace, atd.). Standardně se tady změří tlak a dárce se dozví, jestli při kontrole krve prošel a může jít darovat nebo jestli je něco v nepořádku.
Vlastní odběr. Přiznám se bez mučení, že jsem byla nervózní jako blázen. Byla ve mě fakt malá dušička, i když o nic nejde, ale ta nervozita tam byla, ne že ne. Sem tam se mi zamotá hlava a já se vážně bála, že tady sebou praštím. Na nohy jsem dostala návleky, umyla si ruce a předloktí mýdlem a teplou vodou, poté osušila a nanesla dezinfekci. Poté jsem přešla do druhé místnosti, kde byla polohovací křesla a podle toho, ze které ruky budete darovat, si vyberete. Pak zatnete pěst, změří vám znovu tlak, naběhne vám žíla a tu napíchnou. V průběhu odběru pořád otevíráte a zatínáte pěst, abyste tu krev pomohli napumpovat. Na internetu jsem četla, že ten odběr trvá kolem 10 min, já měla hotovo asi za 5 minut. Prostě napumpujete 450 ml a jdete :-) Samozřejmě, pokud se necítíte, tak si můžete poležet dle libosti (ale hádám, že na nějaké zdřímnutí to asi nebude) :-) Při odběru jsou kromě 450 ml odebrány ještě tuším další 3 nebo 4 zkumavky, které jsou testovány na HIV, žloutenku, krevní skupinu, aj. Výsledky se dárce dozví při dalším odběru.
Po odběru jsem dostala džus a Snickersku. Chvíli poseděla v čekárně, koukla na kousek Snídaně s Novou a mohla vyrazit domů.
Při odchodu jsem dostala stravenku na snídani v nemocniční jídelně, železo (podle druhu zdravotní pojišťovny můžete dostat i různé vitamíny), potvrzení pro zaměstnavatele o darování (pokud darujete, máte nárok na den volna s náhradou mzdy). Jako prvodárce jsem dostala i malý odznáček, který potěšil :-) Jo, a taky potvrzení pro finanční úřad jako podklad pro snížení daňového základu (o 2.000 kč za každý odběr).
samotný odběr / dotazník / železo od pojišťovny
gastronomické okénko :-)
odznáček / ráno bylo ještě hej / stravenka
Celý proces trval zhruba hodinu a půl, ale určitě to může být i méně. Při příštím odběru si také na stanici vyzvednu svůj průkaz dobrovolného dárce krve, kterou budu společně s občanskou od příště ukazovat.
Podle doporučení by člověk po zbytek dne neměl dělat nic náročného. Osobně musím říct, že se cítím fajn, čekala jsem to horší :-) Ale to mi samozřejmě nebrání v tom, abych si po dopsání článku nešla skočit do pelechu s nějakým dobrým filmem, že jo :-)

Co vy a dárcovství krve? Chodíte? Bojíte se? Inspirovala jsem vás? Dejte vědět, jak jste na tom vy! 

A mimochodem, já mám krevní skupinu A+, jakou máte vy? A víte to?

                                                                  Evelin♥

40 komentářů:

  1. Jedno z mých přání je právě podstoupit dárcovství krve. Problém je, že nesnáším jehličky a pohled na krev mi taky nedělá dobře, tak snad se brzo odhodlám a zahodím strach. Obdivuju tě :))
    http://lifewithshopaholic.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto chápu! Ale myslím, že jednou to překonáš! To píchnutí je fakt minimální a stačí otočit hlavu ;-)

      Vymazat
  2. Já mám A+, vím to. :) Darovat krev bych ráda šla, ale nechtějí mě kvůli alergii na hmyzí bodnutí. Vím, že lehčí alergie už se dneska berou, protože to má skoro každý, ale zrovna s touhle mě nechtějí. No, ale každopádně se mi moc líbí myšlenka a podporuju všechny, kdo do toho jdou! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme stejnou :-) Máš pravdu, že lehčí alergie berou... já mám mírnou na pyly a v pohodě. Děkuju za podporu :-*

      Vymazat
  3. Až změní svůj přístup k rizikovým skupinám, šla bych darovat hned... Ale dokud pro ně bude problém tetování novější než rok (přestože tatéři dodržují přísnější hygienu než lékař při vyšetření :/) nebo sex mezi muži, nemohou se odběrové stanice divit, že čas od času mají krve málo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně přijde zvýšená opatrnost naprosto v pořádku! Nevím, jestli by byl někdo rád, kdyby po autonehodě dostal transfůzy se žloutenkoul Takové případy se bohužel stávají, takže čím menší riziko, tím líp. A brát tuhle opatrnost jako nějakou diskriminaci, je blbost. Vím z vlastní zkušenosti, protože moje máma pracovala na trans. oddělení dlouhou dobu.... Jinak já jsem také chtěla darovat, ale nechtěli mě, protože mám skupinu AB-, což je nejméně četná skupina, takže pro ně nepoužitelná. Navíc paní doktorka mi řekla, že by mladé holky co ještě nerodily chodit dávat krev neměly, že to prý pro tělo není dobré. Ale blíže nic nevím:)

      Vymazat
    2. To jistě, ale žloutenka s tetováním, pokud není dělané doma, opravdu nehrozí. Taky by tam potom nedávala smysl ta lhůta 1 rok. Navíc, opatrnost je jistě v pořádku vždy - např. spisovatel Isaac Asimov byl nakažen virem HIV při transfuzi v nemocnici - špatná hygiena jehel. Takže tak. Ale na co jsem spíš chtěla upozornit je to, jak se ta pravidla mění - před 10 lety nechtěli krev v podstatě žádných alergiků, dnes vás s většinou běžných alergií bez problémů vezmou. A to, co vám říkala vaše doktorka o dávání krve před porodem jsem také od nikoho jiného neslyšela, takže to opravdu není žádné dogma. A například tohle, to je opravdu vtipné: "v letech 1980-1996 jsem nebyl déle než 1/2 roku v Anglii či Francii" (http://www.cervenykriz.eu/cz/podminky.aspx)

      Vymazat
    3. Vtipné to není, tam je totiž riziko Creutzfeld-Jakobovy nemoci (neurodegenterativní onemocnění, lidská varianta nemoci šílených krav). Medicína by měla lidem primárně pomáhat, takže proto mají takhle vysoce obezřetně nastavená kritéria pro dárcovství krve. A to, že ti tetování v salonu udělají ve skoro sterilních podmínkách, neznamená, že někde venku potom nemůžeš přes tu narušenou kůži něco chytit, dokud se to stoprocentně nezahojí, tak je tam vždycky vyšší riziko.

      Vymazat
    4. Já osobně myslím, že hlídat rizika je v naprostém pořádku... co se týče tetování, tak je to myslím půl roku... A je pravda, že tatéři mají hygienické standardy vysoko, ale kůže je hodně citlivý orgán těla a přes poraněnou kůži se může do krevního obědu dostat opravdu nepříjemná infekce.

      Vymazat
  4. Obdivuji tě za statečnost. Taťka krev dává a já už si kolik let říkám, že bych měla jít na odběry také, mám 0-. Jenže mě je zle i když mi mají brát mně samotné do malé ampulky na kontroly. :-( Ale snad se jednou také odhodlám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, budu se červenat :-) Tak běž někdy s taťkou... Podpora je hodně důležitá!

      Vymazat
  5. Teda, ty jsi statečná.. Já bych se k tomu asi nikdy neodhodlala :( Evelinko a můžu se zeptat, kamarádka říkala, že jí při každém odběru váží a když má málo kilo, tak jí prostě nepíchnou..jestli rozumíš
    Lucka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Luci, pokud je kamarádka hubenější, tak ji váží, protože váhový limit pro darování krve u žen je 50 kg, tak pro jistotu asi kamarádku převažují, aby bylo vše ok i pro ni.

      Vymazat
  6. Inspirovala jsi mě, půjdu do toho. Mám ale trošku blbé žíly, ale tak snad to půjde :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě inspirovala! To byl hlavní důvod článku - aby se odhodlala někdo další :-) A s těmi blbými žílami si nedělej starosti! Taky mám téměř neviditelné, ale u nás byly sestřičky moc šikovné a našly je na poprvé. Jak jsme psala ve článku - z plazmy mě vyřadili kvůli žílám a tady to šlo. Neboj!

      Vymazat
  7. A+ mám taky a těší mě, že stále nabízí "rohlík přes čaj", to je klasika. Přeju ti, ať ti chutná železo, takový Ferronat retard je na poblití. (rennnie)

    OdpovědětVymazat
  8. Mama dostala za odbery tú bronzovú medajlu či čo to je. :D Ja sa ale ihiel celkom bojím, takže neviem či pôjdem niekedy darovať krv, aj keď je to pekná vec. :)
    Sweet Letty

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je mamka moc šikovná! Má můj neskonalý obdiv!

      Vymazat
  9. já mám s jehlama trošku problém, ale asi bych to zvládla :) hlavně z toho stresu vždycky hrozně ztuhnu, je mi zima a některé horší sestřičky, místo aby mě rozhýbaly a rozcvičily, aby mi byly vidět žíly, hned začnou bodat a bodat a nic neteče. takže super zkušenost z dětství :D
    a svoji krevní skupinu neznám, ale uvažuju o registraci na dárce kostní dřeně, tak tam mi to asi taky zjistí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, že hodně záleží i na personálu, já musím říct, že u nás úplně v pohodě. Byla jsem nervozní a taky celá ztuhlá, ale úplně v pohodě! A za registraci na kostní dřeň, to teda klobouk dolů!

      Vymazat
  10. Hm ja bohuzel nemuzu :( mam sideropenockou anemii a doktorka mi to zakazala kvuli me

    OdpovědětVymazat
  11. Já bojim bojim, bolí mě paže, jenom na to pomyslím... Ale doufám, že se jednou odhodlám!

    OdpovědětVymazat
  12. Lze jít jen jednou a podle toho jak to člověk snese jít/nejít potom znovu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, akorát některé složky se když dárce přijde jen jednou nedají použít - je potřeba po nějaké době udělat opět test např. na HIV (v době odběru nemusela být nákaza patrná). Aspoň tak to říkali na transfúzce nám.

      Vymazat
    2. Určitě! Je to dobrovolné dárcovství... Můžeš přijít jen 1x, nebo 10x. To záleží jen a jen na tobě!

      Vymazat
  13. Kvůli lékům nemůžu, tak chodím aspoň na tu plazmu, kde léky nevadí. Zrovna za chvíli jdu :)
    Jinak těc chválím, statečná holka :) A ten odznýček je vážně rozkošný :))
    Jinak mám 0+ :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě mrzí, že kvůli lékům nemůžeš :-( A máš pravdu, ten odznáček je fajn, taková roztomilá cetka :-) Ale mě to moc potěšilo :-)

      Vymazat
  14. Jehly mi nevadí, pohled na krev snesu. V tomhle problém nemám. ale mám dost mizerné žíly a pokud se doktorka "rýpe" v mojí žíle soustředěně pět minut ve snaze něco napíchnout, nedělá se mi už moc dobře. Tak nevím, jestli by tohle problém byl, jinak už jsem totiž o dárcovství taky přemýšlela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle naprosto chápu! Už jsem to psala výš - vždycky záleží na personálu. Já zažila taky nepříjemný odběr, kdy nešla žíla napíchnout a měla jsem pak modřinu velkou v průměru 10 cm. Ale odhodlala jsem se i přes tu zkušenost a nelituju. Zkus zajít na stanici a uvidíš...

      Vymazat
  15. Skupinu vím, tu mi zjišťovali v těhotenství, ale na dárce se nehodim, vyhodili mě i té plasmy, mám rozházené hodnoty,mě to potíže nedělá, akorát se doktoři jednou za čas zjeví, rvou do mě železo, zjišťují jestli nemám nějaké skryté krvácení a tak, a pak to vyšumí až do dalšího odběru :D

    OdpovědětVymazat
  16. Jsem pravidelným dárcem krve,chtěla bych jít příští týden. Před prvním odběrem jsem byla nervózní, ale teďka už jsem "ostřílený" dárce :) moc se mi líbí ten příjemný pocit únavy po odběru :) Klárka V.

    OdpovědětVymazat
  17. Já se taky hrozně bojím, jinak u nás doma máme všichni A :).

    OdpovědětVymazat
  18. Jseš statečná, já u darování krve šla k zemi.
    Nicméně - nevím, jak je to s darováním krve - ale já mám B+. Takže holka, můžu vůbec dostat tu Tvou A+? Víš, že to mám slíbený. Za sushi:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, s tou krví to nevidím, jelikož zákony biologie jsou v tomhle neúprosné... Ale nevadí, za ledvinu sushi beru ;-)

      Vymazat

♥ ♥ ♥ Děkuji vám za přečtení článku a všechny vaše komentáře. Ani netušíte, jakou mi dělají radost :-)! ♥ ♥ ♥